بخش جراحی عروق بیمارستان سینا

0
7189

ساخت بنای بیمارستان سینا در سال ۱۲۶۶ توسط امیر کبیر آغاز شد و مریضخانه دولتی نام گذاری گردید. این بیمارستان درسال ۱۲۶۸ افتتاح شد و در آن زمان نخستین بیمارستان ایران بود به روایتی پذیرش و درمان ۴۰۰ بیمار در این بیمارستان انجام می شد. بخش جراحی عروق بیمارستان در سال ۱۳۷۴ توسط استاد محمدرضا ظفرقندی افتتاح شد و در سال ۱۳۷۵ این بخش به عنوان بخش دارای ظرفیت پذیرش فلوشیپ جراحی عروق آغاز به کار کرد. بیمارستان سینا به عنوان مرکز جراحی عروق ریفرال کل کشور شناخته شده است و بیماران جراحی عروق پیچیده از همه نقاط کشور جهت درمان به این بیمارستان ارجاع داده میشوند.

از سال ۱۳۷۵ تا کنون ۱۳ نفر فلوشیپ جراحی عروق و ۱۵ نفر دستیار فوق تخصصی جراحی عروق، توسط گروه جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان سینا آموزش دیده اند و این اموزش دیدگان در همه نقاط کشور در حال خدمت رسانی به بیماران جراحی عروق میباشند. اساتیدی که در این بخش مشغول به کار هستند استاد محمدرضا ظفرقندی به عنوان ریاست بخش جراحی عروق و اندوواسکولار، استاد مرتضی تقوی، استاد جواد سلیمی، استاد مجید معینی و استاد پژمان فرشیدمهر می باشند.

فلوشیپ های جراحی عروق که در این مرکز آموزش دیده اند به ترتیب آقای دکتر مدقق، آقای دکتر سلیمی، آقای دکتر معینی، آقای دکتر شجاعی، آقای دکتر نجفی زاده، آقای دکتر داوودی، آقای دکتر همتی، آقای دکتر صادقی، آقای دکتر باقی، آقای دکتر راوری، آقای دکتر واحدیان، آقای دکتر نظری، آقای دکتر نعیمی بوده اند. در سال ۱۳۸۹ دوره فلوشیپی جراحی عروق به دوره فوق تخصص تغییر پیدا کرد و دستیاران فوق تخصصی از سال ۱۳۹۰ به تعداد دو نفر در هر سال پذیرفته شدند و به ترتیب دوره اول دکتر الوندفر و دکتر فرسویان، دوره دوم دکتر فرشیدمهر و دکتر شاه بندری، دوره سوم دکتر حسنی و دکتر طوبائی، دوره چهارم دکتر نوع پرست، دوره پنجم دکتر سادات و دکتر مطلوب، دوره ششم دکتر سارا حسینی زواره و دکتر موحدین، دوره هفتم دکتر چراغعلی و دکتر نظری، دوره هشتم دکتر فراهانچی، دوره نهم دکتر منگوری هم اکنون در این بخش مشغول به کار هستند.

واحد اندووسکولار(کت لب) بخش فوق تخصصی جراحی عروق بیمارستان سینا نیز در سال ۱۳۹۱ راه اندازی گردید که در این واحد انواع مداخلات داخل عروقی انجام میشود. انواع پروسیجرهای پیچیده آئورت مانند EVAR. CHEVAR  و IBD-EVAR و T-branch EVAR و همه پروسیجرهای انژیوپلاستی شامل ایلیاک و فمورال و عروق زیر زانو و اعمال جراحی اندوواسکولار ورید و اعمال جراحی هیبرید (ترکیب جراحی و اندوواسکولار) و تعبیه اکسس های پیچیده دیالیز در این واحد انجام میشود. در سال ۱۳۹۷ کت لب دوم  مختص به بخش  جراحی عروق آغاز به کار کرد و این امر باعث افزایش تعداد اعمال جراحی اندوواسکولار انجام شده گردید.

واحد وسکولار لب در سال ۱۳۹۵ راه اندازی گردید، این بخش شامل لابراتوار بررسی های غیر تهاجمی عروق می‌باشد که خدمات غیر تهاجمی شامل سونوگرافی داپلر رنگی، اندازه گیری فشار خون و اندکس های همودینامیک در آن انجام می گردد.

از سال ۱۳۹۳ بخش جراحی عروق و اندوواسکولار یک در ساختمان جدید بیمارستان سینا در طبقه سوم افتتاح شد این بخش دارای ظرفیت ۲۲ تخت می باشد و پرسنل تخصصی جراحی عروق در این بخش به بیماران خدمت رسانی می کنند.

 

به دلیل تعداد فراوان بیماران جراحی عروق که به بیمارستان سینا مراجعه می کنند از سال ۱۳۹۵ بخش جراحی عروق ۲ با ظرفیت ۲۷ تخت افتتاح گردید.

این بیمارستان دارای بخش فوق تخصصی جراحی عروق، بخشهای جراحی عمومی، ارولوژی، ارتوپدی، جراحی اعصاب، انکولوژی، بخشهای داخلی، غدد، نفرولوژی، ریه، ICU، اورژانس، اتاق عمل، واحد اندووسکولار(کت لب)، واحد همودیالیز، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی (جراحی عروق، غدد، نفرولوژی، داخلی، تغذیه، قلب) میباشد که همگی در خدمت درمان بیماران و آموزش دستیاران فوق تخصصی جراحی عروق، دستیاران تخصصی جراحی عمومی و دانشجویان مقاطع بالینی رشته های پزشکی، هستند. اورژانس بیمارستان سینا در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی اورژانس های جراحی عروق می باشد که از همه نقاط کشور و تهران به این بیمارستان ارجاع میشوند. این بیمارستان مرکز شناخته شده ی درمان انواع مالفورماسیون های عروقی و اکسس های عروقی پیچیده می‌باشد. در حال حاضر واحد اندووسکولار بیمارستان فوق تخصصی سینا در تمام روزهای هفته به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات الکتیو و اورژانس به بیماران است.

از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا برمبنای دستورالعمل ابلاغی انجمن جراحان عروق و دستورالعمل های تدوین شده ی داخلی بیمارستان، پروتکل های مراقبتی از جمله تریاژ مراجعین در دو سطح ابتدائی و پیشرفته صورت می گیرد.

بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق سینا به عنوان بیمارستان مرجع علمی در حوزه ی جراحی عروق کشور، تمرکز زیادی بر آموزش های عمومی و تخصصی و فوق تخصصی به صورت کارگاه های علمی و کنگره ها داشته است و در این راستا برای رشته های تخصصی و فوق تخصصی و همچنین برای پرستاران برنامه های متعددی ارائه گردیده است.

Print Friendly, PDF & Email

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید