رژیم غذایی در بیماریهای عروقی

0
598

توجه: این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی بیماران بوده و به هیچ عنوان جهت ارائه مشاوره پزشکی تخصصی نمی باشد. لذا انجمن جراحان عروق ایران نمی تواند مسئولیت هر گونه ضرر و زیان ناشی از استفاده از این اطلاعات را در روند درمان بیماران بپذیرد. لازم است در تمام موارد بیماران با یک جراح عروق مشورت نمایند و مطابق دستورات ایشان عمل نمایند.

تغذیه با رژیم غذایی صحیح باعث کاهش شانس ایجاد بیماریهای عروقی می شود. یک رژیم غذایی مناسب نه تنها اضافه وزن، کلسترول و فشار خون شما را کنترل می کند همچنین باعث جلوگیری از رسوب چربی در دیواره شریان می شود. همچنین ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

همیشه مقدار زیادی میوه جات، سبزیجات و غذاهای نشاسته دار مثل نان سبوس دار، ماکارونی و برنج میل نمایید. از میزان چربی های اشباع، نمک و شکر رژیم غذایی بکاهید. مستندات کافی وجود دارد که مصرف حداقل پنج نوع میوه و سبزیجات در روز، خطر ابتلا به بیماریهای عروقی را کاهش میدهد.

چربی ها

همه ما به مقداری چربی در غذای روزانه ما احتیاج داریم که منبع خوبی برای تامین اسیدهای چرب ضروری بوده و بدن ما نمی تواند آن را به تنهایی تولید کند. با این حال مصرف زیاد چربی به خصوص روغن ها و چربی های اشباع شده مثل گوشت پر چرب، روغن های جامد، کره و روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول خون و بیماریهای عروقی می شوند. سعی کنید میزان مصرف روغن و چربی را کاهش داده و از روغن های مناسب و غیر اشباع مثل روغن زیتون، روغن کنجد و ماهی استفاده کنید.

نمک  

مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون می شود. با مصرف کمتر نمک فشار خون کاهش یافته و خطر ایجاد بیماریهای عروقی پایین می آید.

Print Friendly, PDF & Email

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید