بای پس آئورتو بای فمورال و آگزیلو بای فمورال

0
2319

توجه: این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی بیماران بوده و به هیچ عنوان جهت ارائه مشاوره پزشکی تخصصی نمی باشد. لذا انجمن جراحان عروق ایران نمی تواند مسئولیت هر گونه ضرر و زیان ناشی از استفاده از این اطلاعات را در روند درمان بیماران بپذیرد. لازم است در تمام موارد بیماران با یک جراح عروق مشورت نمایند و مطابق دستورات ایشان عمل نمایند.

اگر روشهای فوق به شما توصیه شده باشد، شما مبتلا به بیماری شریانی محیطی (PAD) میباشید و علت آن تنگ شدن شریانهای اصلی شکم شما است که باعث کاهش گردش خون به پاها می گردد.

در پاها علائم معمول درد عضلانی مرتبط با فعالیت است که به ان لنگش می گویند که در حالت استراحت از بین می رود. اما برخی از بیماران ممکن است یک درد سوزشی ثابت در پاها معروف به درد استراحت داشته باشند. در شدیدترین موارد، بیماران به دلیل محدودیت جریان خون ممکن است دچار زخم های پوستی یا انگشتان سیاه شوند. پس از بررسی (آنژیوگرافی) برای نشان دادن وسعت و شدت بیماری، عمل جراحی مناسب برای بهبود جریان خون به پاها برنامه ریزی می شود.

انواع عملهای جراحی:

پیوند آئورتوبای فمورال

این عمل از بهترین اعمال جراحی عروق جهت بازسازی مجدد مسیر جریان خون است زیرا مسیری مشابه آناتومی طبیعی آئورت و شریان های اندام شما را مجدداً ایجاد می کند. یک رگ مصنوعی پارچه ای به شکل یک شلوار از یک سمت به قسمت سالم آئورت و از سمت دیگر به هرکدام از رگ های اندامهای تحتانی بعد از محل انسداد یا تنگی دوخته شده که به عنوان پیوند آئورتوبیفمورال معروف است و از محل انسداد عبور می کند.

برای انجام این عمل جراحی یک برش در شکم برای رسیدن به آئورت و همچنین در کشاله ران برای رسیدن به شریان اندام تحتانی هر طرف داده می شود. سپس رگ مصنوعی برای اتصال آنها و بازگرداندن جریان خون به پاها بین  شریان ها دوخته می شود. این عمل جراحی برای همه بیماران مناسب نیست. قبل از عمل از شما خواسته می شود آزمایشات قبل از عمل را انجام دهید. اگر نتایج این آزمایشات حاکی از آن باشد که شما از نظر ریوی و قلبی در معرض خطر بالایی هستید، ممکن است یک عمل جراحی جایگزین معروف به پیوند آگزیلوبای فمورال در نظر گرفته شود.

پیوند آگزیلوبای فمورال:

در این عمل با استفاده از یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر به نام گرافت یا رگ مصنوعی، شریان زیر بغل شما را در شانه به شریان های فمورال در پاهای شما وصل می شود. این کار خون رسانی به پاهای شما را برقرار می کند. استرس این عمل بر روی قلب کمتر است زیرا از باز شدن شکم جلوگیری می کند اما پیوند بیشتر مستعد عوارض مانند انسداد و عفونت است زیرا رگ مصنوعی باریک تر است و به خوبی در بافت ها دفن (جایگزینی) نمی شود.

جراح عروق در مورد خطرات خاص این عمل جراحی با شما صحبت می کند. شما باید آن را با خانواده، دوستان خود در میان بگذارید. توصیه می کنیم شخصی را همراه خود به درمانگاه ببرید و لیستی از سوالات را تهیه کنید، زیرا افراد غالباً بعضی از سوالات را به دلیل اضطراب های خود فراموش می کنند.

مراقبت قبل از عمل:

قبل از مراجعه به بیمارستان باید با پزشک معالج و مشاور خود در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید مشورت کنید زیرا ممکن است لازم باشد قبل از عمل مصرف آنها را قطع کنید. همانطور که در بالا توضیح داده شد، یکی از دو عمل  آئورتوبای فمورال یا اگزیلوبای فمورال برای شما انجام خواهد شد  این روش ها می توانند تحت بی حسی موضعی یا عمومی انجام شوند. ، متخصص بیهوشی و جراح شما در این مورد مشاوره بیشتری به شما خواهند داد.

مراقبت بعد از عمل:

به طور کلی ، شما یک شب در واحد مراقبت ویژه  ICU  بستری می شوید تا مطمئن شوند همه چیز خوب است. بعد از عمل به شما چیزی برای خوردن و آشامیدن داده نمی شود و احتمالاً روز بعد به بخش منتقل می شوید. شما تا مدتی یک لوله به نام سوند در مثانه خود خواهید داشت. انتظار می رود حدود یک هفته پس از عمل مرخص  شوید.

خطرها و عوارض:

مانند هر عمل جراحی بزرگ، خطرات مربوط به بیهوشی و خود عمل نیز وجود دارد. این اقدامات جراحی فشار قابل توجهی را بر روی قلب وارد می کند و بیشتر بیماران قبل از عمل نوعی آزمایشات قلبی را انجام می دهند تا مطمئن شوند قلب به اندازه کافی قوی است. در نتیجه، جدی ترین عارضه حمله قلبی است که بخشی از آن کشنده خواهد بود. میزان مرگ و میر کلی این عمل حدود ۳٪ است اما بسته به آمادگی جراحی قبل از عمل می تواند بسیار متفاوت باشد و جراح شما باید بتواند میزان خطرات شخصی شما و همچنین خطر مرگ در این عمل را به شما ارائه دهد.

عوارض کمتر جدی دیگری مانند استرس به کلیه ها، عفونت قفسه سینه یا زخم ، خونریزی بعد از عمل، ترومبوز ورید عمقی یا ترومبوز و انسداد حاد رگ مصنوعی وجود دارد که در نهایت می تواند منجر به از بین رفتن پا شود. پیوند به ندرت ممکن است عفونی یا مسدود شود، که ممکن است به آنتی بیوتیک طولانی مدت یا جراحی بیشتر نیاز داشته باشد. مردان جوان باید در مورد تاثیر احتمالی این عمل بر فعالیت  جنسی خود با جراح خود صحبت کنند. این عوارض ممکن است مدت اقامت شما در بیمارستان را افزایش دهد اما نباید عواقب طولانی مدت بر فعالیت شما داشته باشد.

Print Friendly, PDF & Email

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید