بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی مشهد

0
1677

بخش مستقل جراحی عروق در دانشگاه علوم  پزشکی مشهد از سال ۱۳۷۹ در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد با ظرفیت ۱۸ تخت شروع به فعالیت نمود و در عرض ۲ سال به ظرفیت ۴۰ تخت رسید. همزمان با تاسیس بخش، آموزش دستیاران جراحی عمومی بصورت دوره های چرخشی آغاز گردید. دوره ی کوتاه مدت ۶ ماهه تشخیص و درمان اورژانس های جراحی عروق از سال ۱۳۸۴ با همت اساتید جراحی عروق در مرکز آموزش مداوم وزارت خانه مصوب شد و تاکنون چندین دوره از آن برگزار شده است. از سال ۱۳۸۶ دوره فلوشیپی جراحی عروق که بعدا در سال ۱۳۸۹ به دوره فوق تخصص تغییر پیدا کرد نیز در این مرکز راه اندازی گردید. 

از سال ۱۳۸۶ تا کنون ۱۵ نفر دستیار فوق تخصصی جراحی عروق، ۱ نفر فلوشیپ جراحی عروق و ۶ نفر فلوشیپ کوتاه مدت اورژانس های جراحی عروق و اکسس و ۲ نفر فلوشیپ کوتاه مدت مداخلات داخل عروقی محیطی توسط گروه جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد آموزش دیده اند. دوره ی تکمیلی جراحی عروق ویژه ی دستیاران خارجی نیز با تصویب دانشگاه و وزارت بهداشت راه اندازی گردید و از سال ۱۳۹۳ تا کنون ۳ دانشجوی غیر ایرانی نیز در این دوره پذیرش شده و آموزش دیده اند. تعداد اعضای هیئت علمی رشته ی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر ۵ نفر می باشد.

مرکز تحقیقات جراحی عروق و اندووسکولار مشهد جهت شناخت بهتر بیماری های عروقی در سال ۱۳۸۱ تاسیس گردید و از تاریخ ۱۳۸۹/۵/۳۰مورد تصویب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفت. شورای عالی مرکز تحقیقات جراحی عروق و اندووسکولار مشهد ۱۸ عضو هیئت علمی از رشته های مختلف بالینی و علوم پایه دارد که تا به حال بالغ بر ۸۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی با نام این مرکز تحقیقات منتشر کرده اند.

واحد وسکولار لب در سال ۱۳۸۸ راه اندازی گردید، این بخش شامل لابراتوار بررسی های غیر تهاجمی عروق می‌باشد که خدمات غیر تهاجمی شامل اکوی داپلر رنگی، اندازه گیری فشار خون و اندکس های همودینامیک و  پلتیسموگرافی انجام می گردد.

واحد اندووسکولار بخش فوق تخصصی جراحی عروق نیز در سال ۱۳۹۰ راه اندازی گردید که در آن واحد انواع مداخلات داخل عروقی انجام می گیرد. اولین EVAR گروه جراحی عروق مشهد در اسفند ماه ۱۳۹۱ در این واحد انجام گرفت و به دنبال آن انواع پروسیجرهای پیچیده آئورت مانند CHEVAR و Bilat-CHEVAR و IBD-EVAR و T-branch EVAR نیز در این واحد انجام شد.

در خرداد ماه 1395  مصادف با ولادت حضرت امام زمان (عج) بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی افتتاح گردید و کلیه خدمات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این بیمارستان متمرکز شد. این بیمارستان دارای بخش فوق تخصصی جراحی عروق، ICU ، اورژانس، اتاق عمل، واحد اندووسکولار، واحد وسکولار لب، واحد همودیالیز، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی (جراحی عروق، غدد، نفرولوژی، داخلی، تغذیه، قلب) کلینیک بین رشته ای دیابت، کلینیک پیگیری بیماران، واحد آموزش به بیمار، واحد ثبت و رجیستری بیماری های عروقی در سطوح دانشگاهی و بین دانشگاهی (برگر، اکسس های همودیالیز، بیماری های وریدی، پای دیابتی) و واحد گردشگری سلامت (با بخش و ICU مجزا) می‌باشد که همگی در خدمت درمان بیماران و آموزش دستیاران فوق تخصصی جراحی عروق، دستیاران تخصصی جراحی عمومی و دانشجویان مقاطع بالینی رشته های پزشکی، اتاق عمل و هوشبری هستند. اورژانس بیمارستان علوی در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی اورژانس های جراحی عروق می باشد.

بیمارستان  فوق تخصصی جراحی عروق علوی از بدو افتتاح تا تابستان ۱۳۹۹ تعداد ۲۵۱۵۹ عمل جراحی بر روی بیماران انجام داده است که جزییات آن به تفکیک سال در جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد

سال ۱۳۹۵سال ۱۳۹۶سال ۱۳۹۷سال ۱۳۹۸
۴۰۹۶۶۱۳۴۶۱۶۵۶۶۴۰

این بیمارستان مرکز شناخته شده ی درمان انواع مالفورماسیون های عروقی و توده های عروقی و اکسس های عروقی پیچیده می‌باشد. در حال حاضر واحد اندووسکولار بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی در تمام روزهای هفته به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات الکتیو و اورژانس به بیماران است. به طور متوسط هر ماه ۷۰ تا ۹۰ مداخله داخل عروقی در این واحد انجام می شود. 

 از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا در بیمارستان علوی برمبنای دستورالعمل ابلاغی انجمن جراحرن عروق و دستورالعمل های تدوین شده ی داخلی بیمارستان، پروتکل های مراقبتی از جمله تریاژ مراجعین در دو سطح ابتدائی و پیشرفته صورت می گیرد. تا کنون ۵۱ بیمار قطعی و مشکوک در بیمارستان علوی پذیرش شده و درمان شده اند.

از زمان راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی به عنوان بیمارستان مرجع علمی در حوزه ی جراحی عروق در شرق کشور، تمرکز زیادی بر آموزش های عمومی و تخصصی به صورت کارگاه های علمی و کنگره ها صورت گرفته است و در این راستا برای رشته های تخصصی و عمومی پزشکان و همچنین برای پرستاران برنامه های متعددی ارائه گردیده است که از جمله ی این برنامه ها کارگاه های مدون و مداوم دوره ای برای پرستاران در زمینه های نگه داری اکسس های همودیالیز، مراقبت های پای دیابتی و درمان زخم می باشد.

Print Friendly, PDF & Email

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید